H.O.E.R.A. Ik ben 50!

Onlangs werd ik 50. Eerlijk gezegd was ik daar helemaal niet mee bezig. Ik vond het eigenlijk wel charmant. Voor mijn gevoel mag ik jong zijn zoveel ik wil en me ouder voelen als daar een reden toe is. Geen vuiltje aan de lucht. Bovendien voelt 50 helemaal niet oud. Immers, ik mag nog zeker 17 jaar werken, er trappelen hier nog zes pubers in de rondte die me jong houden en och, die paar grijze haren zijn in een mum van tijd weer kraakhelder gekleurd in blond, bruin of rood. Waar zou ik me druk om maken? 

 

Social Media wist me echter te vinden waardoor het besef langzaam binnen sijpelde dat ik tot een nieuwe doelgroep behoor. Ik kon er niet meer onderuit. Ik ben officieel toegetreden tot het clubje van de 50-plusser! En dat voelde ineens toch anders. Want wie of wat is social media om mij deze titel toe te dichten? Waarom hoor ik in dat hokje thuis? Mag ik daar zelf ook nog iets van vinden?

 

Vanaf de dag dat je moeder wordt gaat de teller lopen. Dag in dag uit ben je liefdevol druk in de weer om de kids op 'weg te helpen'. Dat verandert niet met het verstrijken van de jaren. Dat houdt niet op bij het 50 zijn. Nog als de dag van gisteren herinner ik me de komst van mijn eerste telg. Dát, het moeder worden, voelde als het toetreden tot een nieuwe doelgroep. Ineens was het er! Die intense vorm van houden van en het oerbesef dat je als moeder een verantwoordelijkheid te dragen hebt. Een 'newborn oma' die je van tips kon voorzien. Een zus en vriendinnen die in hetzelfde schuitje zaten als het om onzekerheid ging. Geen enkele vorm van media die mij ongevraagd haarfijn wist te vertellen welke problemen en zorgen ik zou gaan krijgen op mijn pad van het moederschap. Alleen het consultatiebureau voorzag je van advies als je daar zélf om vroeg. 

 

Bij het 50 worden anno 2020 en de aanwezigheid van social media blijkt dat een ander verhaal. Ineens word je geconfronteerd met uitnodigingen voor seniorensites of allerhande kortingspassen! Daarmee kun je dan als doelgroeper bijvoorbeeld een jaarlijkse gezondheidpreventietest ondergaan of met korting een senioren-alarmeringssysteem aanschaffen. Klaarblijkelijk word je nu gezien als oud en onvermogend, als iemand die zich klaar moet stomen voor een toekomst die niet vanzelfsprekend over rozen zal gaan. Dat vind ik jammer en zelfs beschamend. 

 

In mijn werk richt ik me ook op medioren en senioren. Alleen stop ik ze niet in een hokje. Zij komen op eigen initiatief met vragen bij mij. Zoals bij het consultatiebureau dus. Ik richt me dan in het bijzonder op de mogelijkheden in plaats van op de ónmogelijkheden van het ouder worden. Natuurlijk komen er andere vragen in het leven bij het verstrijken van de tijd. En inderdaad kun je dan als 50, 60 of 70-er een goed advies of een gouden tip gebruiken. Daar is ook niks mis mee. Een kleine verandering of een aangepaste zienswijze kan dan al een enorm verschil maken. Het mag dan wel een nieuwe levensfase zijn, het is vooral niet gezegd dat er geen kansen liggen. Geluksbeleving, verwondering, plezier en fun zijn juist vaste onderdelen in het leven van medioren en senioren. Het is maar net hoe wij als mensen tegen de zaken aan durven te kijken. Nu social media nog.... 


"Als je graag oud bent, dan staat dat je goed"

(Toon Hermans)

 

Met deze positieve levenshouding, adviseert en begeleidt Weltevree Colours senioren en medioren in het ouder worden. 

 

Wilt u weten hoe we dat doen?

Ik komen graag bij u thuis om te vertellen wat ik voor u kan betekenen. 

 

Neem vrijblijvend contact op.